10 yllättävää asiaa onnellisuudesta ja vinkki ilmaisesta nettikurssista ”Science of Wellbeing”

Yalen yliopiston kurssi ”Science of Wellbeing” tarjoaa mielenkiintoista ja yllättävää tieteellisiin tutkimuksiin pohjautuvaa infoa onnellisuudesta. Kurssi oli ehdottomasti silmiä avaava ja suosittelen sitä jokaiselle, joka haluaa pohdiskella ja parantaa omaa onnellisuuttaan. Kurssi koostuu teksteistä, videoista ja harjoituksista, jotka voi tehdä omaan tahtiinsa. Voit toki katsoa myös pelkät videot (joiden yhteiskesto on arviolta noin 5h); videot kannattaa ehdottomasti katsoa eikä pelkästään kuunnella tai lukea, sillä ne tarjoavat visuaalisia havainnollistuksia. Luentovideoista on myös tekstiversio, jos kuullun ymmärtämiseen englannin kielellä kaipaa tukea. Sanasto on kuitenkin melko arkista ja helppoa ymmärtää, vaikka englannin osaaminen ei olisikaan huippuhyvällä tasolla. Kurssin näet Coursera.org sivuilta täältä.

Alle listasin 10 mielenkiintoista seikkaa, jotka jäivät mieleeni kurssilta – ja toivottavasti innostavat sinua ottamaan lisää selvää onnellisuudesta!

  1. Haluamme vääriä asioita, sillä asiat jotka kuvittelemme tekevän meidät onnelliseksi, eivät kuitenkaan usein todella lisää onnellisuutta (esimerkkeinä raha, materia, hyvä työ, täydellinen vartalo) – ja tavoitteiden saavuttaminen saattaa jopa laskea onnellisuutta!
  2. Totumme asioihin nopeasti (kuten uuteen kotiin, työpaikkaan tai autoon), mikä laskee onnellisuuttamme; onnellisuutta voi kuitenkin lisätä katkaisemalla asioihin turtuminen muistelemalla, miten asiat aiemmin olivat huonommin
  3. Tavaroita onnellisemmaksi meidät tekevät erilaiset kokemukset (melko arkisetkin), sillä emme ehdi tottua niihin vaan nautimme kokemusten katoavaisuuden vuoksi niistä tavaroita enemmän
  4. Erilaiset vertailuryhmät (esimerkiksi tv:n kautta) vaikuttavat onnellisuuteemme joko positiivisesti tai negatiivisesti; kiitollisuudella voi kuitenkin peitota kateellisuuden tunteet ja lisätä omaa onnellisuutta
  5. Hyväntahtoisuus ja hyväntahtoiset teot lisäävät onnellisuutta – toisiin ihmisiin käytetty raha tekee jopa onnellisemmaksi, kuin itseen käytetty raha
  6. Liikunta vaikuttaa onnellisuustasoihin dramaattisesti; se paransi tutkimusryhmässä masennuksen 6 viikon seurantajakson aikana (3 x 30 min omavalintaista liikuntaa / viikko) huomattavasti paremmin kuin masennuslääke Zoloft (paranemisprosentit liikunnalla 90% versus lääkkeellä 50%). (Liikunta myös lisää onnellisuuden lisäksi myös selkeästi kognitiivista suoriutumista.)
  7. Sosiaalinen yhteys, eli ihmisten kanssa vietetty aika lisää onnellisuutta; eikä vain perheen tai ystävien kanssa vietetty aika, vaan jopa tuntemattomien kanssa käyty small talk (myös pelkkä katsekontakti, hymyileminen ja jopa pelkkä läsnäolo vaikuttaa positiivisesti!)
  8. Riittävä uni vaikuttaa oleellisesti onnellisuustasoihin
  9. Ihmisen mieli vaeltelee suuren osan ajasta eikä keskity kuhunkin vallitsevaan hetkeen. Tämä aivojen energiaa säästävä ”oletusasetus” vaikuttaa negatiivisesti onnellisuustasoihin. Meditaatiolla voit kuitenkin aktivoida aivojen osia, jotka vähentävät mielen ”default-modeen” pyrkimistä ja sen vaikutukset kestävät pitkiäkin aikoja
  10. Omat ennusteemme eri asioiden vaikutuksista onnellisuuteemme pitävät harvoin paikkaansa; kuvittelemme tulevamme positiivisista asioista onnellisemmiksi kuin oikeasti tulemme ja negatiivisten asioiden puolestaan kuvittelemme laskevan onnellisuuttamme enemmän, kuin niiden todellinen vaikutus on

Jos haluat vaihtoehtoisen tavan oppia aiheesta, kurssin vetäjän Dr. Laurie Santosin podcastia ”The Happiness Lab” voi kuunnella tästä!

Mitä ajatuksia sinulla heräsi aiheesta?

* Postaus ei ole kaupallinen; en hyödy asian esittelemisestä, mielipiteistä tai linkeistä millään tavalla.

Photo by Kim Stiver on Pexels.com

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s