Kirjaesittelyssä How Not to Die (suom. Kuinka elää kuolematta)

Michael Gregerin kirja How Not to Die (suomeksi: Kuinka elää kuolematta) kokoaa tieteellisiin tutkimuksiin pohjautuvaa infoa ruuasta ja sairauksista. Kirjan ensimmäinen osa koostuu erilaisista sairauksista (esim. diabetes, erilaiset syövät, parkinsonin tauti..) ja tutkimustuloksista niihin liittyen. Toisessa osassa esitellään erilaisia ravinto-aineita ja niihin liittyviä tutkimuslöytöjä. Kirja on täynnä asiaa ja se on lisäksi erittäin yllättävä ja mielenkiintoinen; ei siis ihme, että se on yltänyt New York Timesin Bestseller-listalle!

Itse ahmin lukea kirjaa kuin jännittävää dekkaria, joka paljastaa rikoksia ja salaliittoja toinen toisensa perään – kirjan sisältö on mukaansatempaava ja ehdottoman silmiä avaava! Suosittelen kirjaa ehdottomasti jokaiselle ja uskon sen lukemisella olevan suuria vaikutuksia elämään.

Kirjan anti tiivistettynä muutamaan sanaan on: jätä kaikki eläinperäinen pois ruokavaliostasi, jos et halua kärsiä (tieteellinen näyttö puhuu puolestaan)! Itse aion karsia ruokavaliostani sinne vielä jääneen muutaman eläinperäisen tuotteen pois; rakastamani kananmunat, meren elävät ja viimeisen maitotuoterippeeni, vuohenjuuston. Tutkimukset ovat niin vakuuttavia, ettei minulle yksinkertaisesti jää muuta vaihtoehtoa! Varoitus: kirja tulee todennäköisesti muuttamaan käsityksesi terveellisestä ruokavaliosta! Muistathan, että kasvisruoan syömisen tukena B12 vitamiini on ehdoton; kirja suosittelee sen lisäksi otettavan D vitamiinia, jodia ja omega3:a (mutta ei kalasta vaan levästä).

Katso kirjan arvostelu Goodreads-sivustolta tästä (lähes 20t arviota, arvosana 4,5/5)

Poimintojani kirjasta:

  1. Värikkäät ruuat ovat terveellisempiä, koska ne sisältävät antioksidanttipigmenttejä – värit ovat antioksidantteja (esim. punasipulissa on 76% enemmän antioksidantteja kuin valkoisessa)!
  2. Sitruunan kuori korjaa DNA:ta ja se on yhdistetty matalampaan rintasyöpäriskiin
  3. Saadakseen suurimman hyödyn parsakaalin terveellisestä yhdisteestä (sulforaphane), pilko parsakaali 40 minuuttia ennen kypsennystä, muutoin kuumennus estää sen muodostumista. Pilkkominen saa kemiallisen reaktion aikaan, joka muodostaa ko. yhdisteen – kuumennus estää reaktiota tapahtumasta, mutta päästyään jo muodostumaan yhdiste on lämmönkestävä.
  4. Vihreät kasvikset sisältävät monia eri väripigmenttejä (jotka muodostavat vihreän värin) ja ovat siksi terveellisimpiä! Syömällä vihreää, syöt siis sateenkaaren eri sävyjä!
  5. Makeutusaine aspartaami on tutkimuksissa liitetty masennukseen, ärsyyntyneisyyteen ja aivojen toiminnan heikentymiseen.
  6. Bataatti on superruokaa, joka on rankattu yhdeksi terveellisimmistä ruuista planeetalla ja jopa NASA on valinnut sen tulevaisuuden avaruusmissioihin.
  7. Joidenkin kasvisten kohdalla kuumennus tuhoaa niiden antioksidantteja – herkin on kenties paprika, joka menettää jopa 70% antioksidanteistaan uunissa kuumennettaessa.
  8. Pistaasipähkinöistä voi olla apua erilaisiin seksuaalisiin verenkierto-ongelmiin, niin naisilla kuin miehillä.
  9. Jo pienen määrän inkivääriä on todettu toimivan päänsärkyyn, migreeniin, kipu- sekä pahoinvointilääkkeenä, vähentävän kuukautiskipuja, kuukautisveren määrää sekä pms-oireita.
  10. Viimeisen 25 vuoden aikana jopa puolet uusista lääkekeksinnöistä on tullut luonnontuotteista!

Syötkö sinä terveellisesti?

Postaus ei ole kaupallinen; en hyödy asian esittelemisestä, mielipiteistä tai linkeistä millään tavalla.

Kuva: Goodreads.com

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s