Miten eroon burnoutista? 20 ajatusta avuksi

Burnout. Valitettavan moni on tullut jollakin tavalla tutuksi kyseisen sanan kanssa, vähintäänkin tietämällä jonkun, joka on sairastunut burnoutiin. Mielenkiintoinen kysymys on, miksi niin moni uupuu? Kenties toisessa postauksessa pohdin asiaa, mutta tässä postauksessa haluaisin jakaa muutaman oman kokemukseeni pohjautuvan huomion ja vinkin.

Itselleni uupumus hiipi pikkuhiljaa muutettuamme uuteen kotiin toisen lapsemme syntymän jälkeen. Pyrin olemaan liian tehokas ja sivuutin hyvinvoinnistani huolehtimisen. Pidin itseni kiireisenä aamusta myöhäiseen iltaan ja valitettavasti ymmärsin oman ajan, liikunnan, ravinnon sekä levon merkityksen vasta uupumuksen pakottaman täyspysäytyksen jälkeen. Uupumuksesta irti rypisteleminen ei ole helppoa, joten paras keino on pyrkiä ehkäisemään sen syntyminen!

Alla on muutamia huomioitani:

Burnoutin syitä:

  1. Ahkeruus ja/tai perfektionismi ajavat uupumukseen
  2. Burnout kehittyy pikkuhiljaa ja pääsee siksi yllättämään
  3. Univaje ja väsymys pahentaa olotilaa ja voi sysätä uupumukseen
  4. Burnout kulkee aalloissa eikä siitä valitettavasti parannuta hetkessä, joten elämää on muutettava pysyvästi jaksamista edistävään suuntaan

Vakavia varoitusmerkkejä:

5. Mieli poukkoilee ärtymyksen ja itkun välillä; tuntuu kuin PMS oireet olisivat läsnä koko kuukauden
6. Alat tuntea itsesi apaattiseksi – tunteet ja aloitteellisuus tehdä mitään tuntuvat kadonneen tyystin
7. Mieli on kuin sumussa; unohtelet asioita ja tunnet muuttuneesi tyhmäksi
8. Tunnet olevasi koko ajan kiireinen, mutta et saa mitään aikaan

Vinkkejä:

  1. Suihku voi helpottaa olotilaa pahimmassa väsymyksessä – raahaudu siis suihkuun!
  2. Älä mieti tärkeitä asioita väsyneenä – näet asiat vain liioitellun negatiivisesti
  3. Pakota itsesi säännöllisesti ulos raittiiseen ilmaan (vaikka pienelle kävelylle)
  4. Käytä apunasi muistilappuja ja muistutuksia, kun mieli ei tunnu pysyvän kaikessa perässä
  5. Ota taukoja vain ja ainoastaan itsellesi
  6. Muista juoda ja syödä (tee syöminen mahdollisimman helpoksi, jos unohtelu muodostuu ongelmaksi)
  7. Liikunta, musiikki ja mielihyvä ovat tärkeitä
  8. Vähennä aktiviteetteja ja kiirettä elämässäsi: downsiftaa kaikki mahdollinen, jotta sinulle jää luppoaikaa vain olla, tekemättä mitäänhyödyllistä
  9. Muista nukkua riittävästi
  10. Ota rutiinit avuksi arjen helpottamiseen
  11. Asiat voivat usein odottaa: kiire ja ajan vähyys on joskus täysin kuviteltua
  12. Keskity välillä vain sujuvaan hengitykseen (käytä pieni hetki esim. meditaatioon, joogaan tai vain rauhassa hengittelyyn)

Mitä vinkkejä sinulla olisi burnoutista eroon pääsemiseksi?

Photo by Pixabay on Pexels.com

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s