”Rule your mind or it will rule you” – nouse mielesi yläpuolelle

Buddhan* viisaus kehottaa olla alistumatta omalle mielelle ja olemaan sitä viisaampi; ottamaan sen rengikseen, eikä päästää vallanhimoista mieltä isännäksi.

Mieli todella tuntuu todella pyrkivän rajoittamaan toimintaa, keskittymään negatiivisiin asioihin ja lisäksi se vaikuttaa olevan laiska. Yalen yliopiston ilmainen kurssi ”Science of Wellbeing” (lue postaus tästä) esimerkiksi kertoi, että mieli pyrkii energiaa säästävään ”default”-modeen aina kuin mahdollista, ja tästä syystä aivomme vaeltavatkin suuren osan ajasta energiansäästötilassa. Meditaatiolla voi onneksi harjoittaa mieltä ja auttaa sitä pysymään poissa default-modesta myös pitkiä aikoja meditaatioharjoitusten jälkeen! Kurssin jälkeen tuntui jopa siltä, että mielemme yrittää estää onnellisuutemme – jos emme ole sitä viisaampia.

Okei, kuulostaa aikamoiselta paradoksilta olla mieltä viisaampi ja nousta sen yläpuolelle, mutta se on todella mahdollista, eikä välttämättä edes vaikeaa. Kurssi antoi muutamia työkaluja aiheeseen, mutta erittäin mielenkiintoinen henkilö, joka voi auttaa ymmärtämään syvällisemmin mielen toimintaa ja sen mekanismeja (tieto on valtaa tässäkin asiassa!), on Joe Dispenza. Jossain haastattelussa hän mainitsi, että mieleen täytyy suhtautua kuin koiran treenaamisen: aloitat sillä, että käsket sen istua ja kuunnella. Hän itse korjasi oman vaurioituneen selkärankansa ajattelun voimalla (välttäen leikkauksen!) ja päätti oman ihmeellisen kokemuksensa jälkeen omistaa elämänsä tutkimalla mielen voimaa ja kertomalla siitä ihmisille.

3 havaintoani mielen yläpuolelle pääsemisen keinoista ovat:

1) Suhtaudu omaan mieleesi kuin lapseen, ole äiti itsellesi! Postauksen lopussa oleva video (Will Smith/Jim Kwik) toimii hyvänä inspiraationa tekniikan omaksumiseen. ”You say to yourself: Hey man look, I know you wanna eat that pizza, and it would be really good, you know, but, I can’t let you cos if you eat that pizza, you will feel like shit, I just love you too much to let you eat that..” Joten ensi kerran, kun tunnet, että istuisit mieluummin koomaamaan television eteen, kuin edistäisit hyvinvointiasi jollain tavalla, aloita keskustelu mielesi kanssa: ”Hei, tiedän että.. mutta..

2) Käytä WOOP-työkalua arjessasi. Opin tekniikan edellä mainitulta Science of Wellbeing-kurssilta:
W= wish: Ensin mietit, mitä haluat saavuttaa. (Esimerkiksi joogata illalla)
O= outcome: Mietit, miten hyvältä saavutus tuntuu)? (Ihanan rento olo)
O= obstacle: Mikä voi estää sinua? (Laiskuus, tekemättömät kotityöt, ajantajun unohtaminen)
P= plan: Mitä teet, jotta selätät esteet? (Laitan muistutuksen puhelimeen ja muistutan itseäni, että se tekee minulle hyvää ja että kotityöt eivät tekemällä lopu)

3) Meditaatio on avuksi mielen hallinnassa ja onnellisuuden lisäämisessä, joten jokaisen olisi hyvä meditoida itselle sopivalla tavalla! (Muistutus myös itselle, että tähän pitäisi panostaa rutiininomaisesti N-Y-T nyt eikä vain ajatella panostavansa..!). Erilaisia meditaatiotekniikkoja on toki useita, mutta itse olen tykästynyt tekniikkaan, jossa mielen voi tyhjentää asettumalla tarkkailijan asemaan. ”Okei mieli. Kuuntelen.” Ja sitten jäät sitkeästi odottamaan ja kuuntelemaan. Saatatkin huomata, että yhtäkkiä mieli päättää olla hiljaa! Youtube on toki myös täynnä erilaisia ohjattuja meditaatioita. Mutta yksinkertaisuudessaan, meditaatio voi olla näinkin helppoa!

Loppusanoiksi aiheeseen sopii lainaus Charlie Mackesyn hurmaavasta kirjasta ”The boy, the mole, the fox and the horse”:

”I’ve learned how to be in the present.”
”How?” Asked the boy
”I find a quiet spot and shut my eyes and breathe.”
”That’s good, and then?”
”The I focus.”
”What do you focus on?”
”Cake,” said the mole

Onko sinulla jokin vinkki mielen hallintaan?

*Viisaus näyttäisi lukuisista Buddha-viittauksista huolimatta olevan roomalaisen, hieman ennen kristusta eläneen Horacen lausahdus.

Aiheeseen liittyvät postaukset:
Miten pääsin eroon kateudesta? Vinkki joka toimii
Mitä lukemasi kirjat kertovat sinusta? Omat vinkkini x 8

5 Comments

    1. Kiitos mieltä lämmittävästä kommentista 🙏 kyllä, tuo meditaatio tuntuu olevan avain moneen asiaan. Pitää itsekin motivoitua tekemään sitä enemmän. Silti yllättävän vaikea sanoa mielelle, että nyt istutaan tekemättä mitään ulkoisesti näkyvää! Luin muistaakseni kultainen sulka blogista (joka on superhyvä!) istumisharjoituksesta, joka mun pitäisi niin tehdä. Siinä istuttiin tekemättä mitään muistaakseni 1h verran 7 perättäisenä päivänä. Kuulostaa hurjalta! Istua! Tekemättä mitään! Apuaa!

      Tykkää

      1. Apua, musta ei kyllä tollaseen harjoitukseen vielä ole. Liian suriseva pää kestää juuri ja juuri kymmenen minuutin meditaation, mut onneksi sekin auttaa 😀 Tunti tekemättä mitään kuulostaa min korviin enemmän kidutukselle, kuin mindfullness -harjoitukselle 😀 Mutta ehkäpä vielä joskus pystyn tuohonkin 🙂

        Liked by 1 henkilö

      2. Itse tarvitsen ärsykkeitä voidakseni rauhoittua. Eli siis tunnin paikallaan istuminen ilman esim. musiikkia, kuulostaa abt yhtä ihanalle kun vesikidutus 😀
        Mutta jos saan kuunella musiikkia, niin silloin tunnin paikallaan olo kuulostaa mukavalle rentoutumiselle. Tykkään muutenkin meditoida musiikin avulla. 🙂
        https://redeliinanrojukoppa.blogspot.com/

        Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s